Monday, April 6, 2009

Logo & latar belakang SUKMA Melaka XIII 2010



LOGO : Rekabentuk logo yang dihasilkan adalah berbentuk haiwan yang terkenal pada zaman dahulu iaitu Kancil atau nama saintifiknya Tragulus Napu adalah haiwan mamalia yang sangat sinonim dengan hikayat melayu.Rupa haiwan ini seakan-akan tikus dan pelanduk dengan panjang 76 sentimeter dan ketinggian 33 sentimeter dan mempunyai berat 8 kilogram.Bulu badan haiwan ini berwarna coklat keemasan dan mempunyai kaki yang runcing dengan mata yang besar serta memiliki sepasang taring.

KONSEP SUKAN MALAYSIA merupakan satu pertandingan sukan yang dianjurkan bersama oleh berbagai pihak yang terlibat dalam membangunkan sukan di negara ini. Pendekatan bersepadu ini bertujuan untuk memberi peranan pihak-pihak berkenaan iaitu agensi kerajaan, persatuan-persatuan sukan serta pihak swasta untuk melaksanakan program pembangunan sukan supaya tanggungjawab ini dapat dilaksanakan bersama.
SUKAN MALAYSIA dianjurkan seolah ’Mini Olimpik’ kerana bilangan jenis sukan yang terlibat serta penyertaan adalah sangat besar malahan ia lebih ramai dari Sukan SEA.

OBJEKTIF UTAMA
1. Mencungkil bakat muda.
2. Pembinan kemudahan baru & peralatan lengkap bagi negeri tuan rumah.
3. Latihan kepada pegawai sukan peringkat negeri/kebangsaan.
4. Penglibatan oleh pihak kerajaan, pertubuhan sosial, politik & pemimpin-pemimpin korporat.
5. Mewujudkan integrasi nasional.

No comments:

Post a Comment